Virksomhedsøkonomi A
Ny ordning
Varighed: 5 timer
Vejledning
Dette opgavesæt består af 4 opgaver. Til hver opgave er der et antal spørgsmål med en vejledende vægt, som benyttes ved bedømmelsen af den samlede opgavebesvarelse.
Alle opgaver besvares uafhængigt af hinanden. Til opgaverne medfølger en Excel-fil med en række bilag, der indeholder data og skabeloner. Desuden medfølger en Word-fil, hvor alle spørgsmålene fremgår.
Download:
Word-filen med alle spørgsmålene kan hentes her.
Excel-filen med alle bilag kan hentes her.
Husk:
Gem filerne på din disk, inden du begynder at anvende dem. Som navn på filerne angiver du dit navn. I Word-filen skal du endvidere udfylde felterne i sidehovedet.
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under eksamen.
Opgave 1
Virksomhedsanalyse
Mascot International A/S (herefter Mascot A/S) er en dansk produktionsvirksomhed med hovedsæde i Silkeborg. Virksomheden blev grundlagt i 1982 og udvikler, fremstiller og markedsfører arbejdstøj og sikkerhedsfodtøj. Mascot A/S’ hovedmarked er Vesteuropa, hvor salget til de vigtigste kundesegmenter foregår gennem et stort forhandlernetværk. Kunderne befinder sig primært i brancherne byggeri, håndværk, transport, logistik og industri.
Mascot A/S har strategisk besluttet, at virksomheden vil producere kvalitetsprodukter, og virksomheden har været ISO 9001 certificeret siden 2006. Virksomheden producerer på egne fabrikker i Vietnam og Laos for at sikre kvaliteten på de mange varenumre. Næsten 80 % af det arbejdstøj, der sendes ud til kunderne, er fremstillet på de to fabrikker. Den resterende del af Mascot A/S’ produkter fx sikkerhedssko, sokker og knæpuder er fremstillet på eksterne produktionssteder, der er specialiserede i produktion af disse produkter. Mascot A/S besøger selv produktionsstederne og har desuden tilknyttet anerkendte tredjeparts-certificeringsinstitutter, der kontrollerer fabrikkerne årligt for en kontinuerlig sikring af høj kvalitet for mennesker og miljø. Dette er en del af certificeringen efter SA8000.
Ud over produkternes kvalitet har virksomheden også stor fokus på support, fleksibilitet og høj leveringssikkerhed. Mascot A/S har således et af Europas største færdigvarelagre med arbejdstøj. 4,8 millioner produkter fordelt på 32.000 varenumre ligger klar til forsendelse. Mascot A/S har dag-til-dag levering i Danmark og det nordlige Tyskland samt hurtig levering til resten af verden. Mascot A/S’ færdigvarelager er yderst effektivt med varemodtagelse, kvalitetskontrol, pakning og forsendelse.
MASCOT A/S tager også et etisk, socialt og miljømæssigt ansvar. Som en global tekstilvirksomhed arbejdes der på at sikre mennesker og miljø både på produktionssteder og i resten af forsyningskæden. Mascot A/S arbejder med alle FN’s verdensmål på forskellige planer, og det udbygges og intensiveres løbende frem mod 2030. Virksomheden vil være med til at afskaffe fattigdom og sult, sikre sundhed og uddannelse samt tilbyde anstændige jobs.
Mascot A/S havde i 2018 en omsætning på kr. 977 mio. og et overskud før skat på kr. 190 mio. Der var i gennemsnit 2.616 ansatte i virksomheden i regnskabsåret 2018.
Til denne opgave foreligger der følgende materiale:
Artikler:
- Mascot tjente 151 millioner kroner, Midtjyllands Avis 24. mar. 2018
- Rekordår: Mascot tjener 190 millioner, Herning Folkeblad 16. mar. 2019
- Bearbejdede regnskabs- og nøgletal for Mascot A/S for årene 2016 - 2018. Se bilag 1 i Excel-filen.
- Bearbejdet pengestrømsopgørelse for Mascot A/S for regnskabsåret 2018. Se bilag 2 i Excel-filen.
Spørgsmål 1.1 - 1.7
1.1 (10 %)
Redegør med udgangspunkt i det vedlagte materiale for, hvilke forhold der har haft betydning for den økonomiske udvikling i Mascot A/S.
1.2 (10 %)
Analyser, hvordan de fundne forhold har påvirket udviklingen i indekstallene for indtjening og kapitaltilpasning fra 2016 til 2018. Se spørgsmål 1.1.
Nøgletallene fremgår af bilag 1.
1.3 (5 %)
Vurder, hvordan indekstallenes udvikling har påvirket overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed fra 2016 til 2018.
Nøgletallene fremgår af bilag 1.
1.4 (4 %)
Forklar, om udviklingen i gearingen fra 0,42 g i 2017 til 0,51 g i 2018 er en fordel for Mascot A/S’ ejere.
Nøgletallene fremgår af bilag 1.
1.5 (6 %)
Forklar, hvorfor pengestrømme fra driftsaktivitet er væsentlig mindre end resultat af primær drift for Mascot A/S i 2018.
Pengestrømsopgørelsen fremgår af bilag 2.
1.6 (4 %)
Vurder, hvilken konkurrencestrategi Mascot A/S anvender.
1.7 (6 %)
Diskuter, hvordan Mascot A/S’ tredobbelte bundlinje påvirkes af, at produktionen foregår i Vietnam og Laos.
Opgave 2
Investering og finansiering
Smart-Reolen A/S er en produktionsvirksomhed, der har specialiseret sig i at lave robuste stålreoler. Reolerne er 1 x 2 meter og kan bygges oven på hinanden. De er derfor velegnede til de højlagre, som flere virksomheder etablerer.
Efterspørgslen på stålreolerne er steget kraftigt i de seneste år, og Smart-Reolen A/S afviser i øjeblikket mange ordrer. Produktionschefen er derfor ved at undersøge mulighederne for at udvide produktionskapaciteten. I virksomhedens produktionshal er der plads til et produktionsanlæg mere.
Anskaffelsesprisen for et nyt produktionsanlæg forventes at udgøre kr. 8.400.000, hertil kommer installationsomkostninger på kr. 500.000. Anlægget har en forventet levetid på 10 år, hvorefter det har en scrapværdi på kr. 3.000.000.
Salgschefen har vurderet, at den ekstra produktionskapacitet vil betyde en stigning i den årlige afsætning på 10.000 stålreoler. Salgsprisen er kr. 269, og de variable enhedsomkostninger er budgetteret til kr. 120 pr. stk. De årlige kontante kapacitetsomkostninger forventes at stige med kr. 350.000. Virksomheden anvender en kalkulationsrente på 8 % p.a. for denne investering. Se bilag 3.
Virksomhedens likviditet har på det seneste været presset, og økonomichefen er usikker på, hvordan likviditeten vil blive påvirket af investeringen. Økonomichefen har modtaget to lånetilbud fra banken til finansiering af investeringen. Se bilag 4.
Spørgsmål 2.1 - 2.6
2.1 (4 %)
Opstil investeringsforslagets nettobetalingsstrøm.
De nødvendige informationer fremgår af bilag 3.
2.2 (4 %)
Vurder, om investeringen er lønsom.
2.3 (4 %)
Vurder, hvor meget den årlige afsætning mindst skal udgøre, for at investeringen er lønsom.
2.4 (4 %)
Opstil betalingsstrømmene for lånene.
De nødvendige informationer fremgår af bilag 4.
2.5 (4 %)
Beregn den effektive rente på de to lån.
2.6 (4 %)
Diskuter, hvilket lån Smart-Reolen ApS bør vælge.
Opgave 3
Styring af knappe resurser
TYSON A/S producerer tåværn af hærdet stål, som sælges til producenter af sikkerhedssko i hele Europa.
Virksomheden har mange forskellige tåværn i sortimentet, bl.a. TYSON-1 og TYSON-2, som produceres på den samme maskine. Til produktion af disse to tåværn bruges special hærdet stål med en ekstrem stor styrke. Det hærdede stål indkøbes hos en leverandør fra Norge. TYSON A/S har til den kommende måneds produktion af TYSON-1 og TYSON-2 1.700 kg (1.700.000 gram) af det hærdede stål til rådighed.
For at producere et tåværn TYSON-1, skal der bruges 40 gram hærdet stål, og produktionstiden er 18 sekunder. For at producere et tåværn TYSON-2, skal der bruges 46 gram hærdet stål, og produktionstiden er 25 sekunder.
Produktionsanlægget, som benyttes til produktion af TYSON-1 og TYSON-2, har en kapacitet på 210 timer (756.000 sekunder) pr. måned.
Der kan maksimalt afsættes 40.000 stk. TYSON-1 og 40.000 stk. TYSON-2 pr. måned.
Virksomheden har et dækningsbidrag pr. stk. på kr. 3,10 for TYSON-1 og kr. 4,25 for TYSON-2.
TYSON A/S overvejer forskellige muligheder for at øge dækningsbidraget. Det er muligt at købe mere stål hos den norske leverandør. Det er også muligt at udvide kapaciteten på produktionsanlægget med 40 timer pr. måned mod en meromkostning på kr. 20.000.
Spørgsmål 3.1 - 3.3
3.1 (6 %)
Bestem, hvor mange TYSON-1 og TYSON-2 der skal produceres i den kommende måned for at få det størst mulige dækningsbidrag under hensyntagen til de nuværende begrænsninger.
De nødvendige informationer fremgår af bilag 5.
3.2 (4 %)
Forklar, om dækningsbidraget forbedres, hvis TYSON A/S råder over mere stål.
3.3 (4 %)
Vurder, om det er lønsomt at udvide kapaciteten på produktionsanlægget med 40 timer.
Opgave 4
Logistik
ZIPPER A/S har solgt lynlåse på det europæiske marked i snart 40 år. Virksomheden blev etableret i nogle kælderlokaler i Aarhus og koncentrerede sig i starten kun om det danske marked. Efter få år vurderede ledelsen i ZIPPER A/S, at virksomheden var klar til at forsøge sig med eksport. Virksomheden har i dag kunder i alle de europæiske lande. Lynlåsene sendes ud fra 6 decentrale lagre, som er placeret strategisk optimalt ud fra kundetæthed og transportmuligheder.
Logistikchefen har de sidste år overvejet, om ZIPPER A/S har den optimale lagerstruktur i forhold til de transportmuligheder, der findes i Europa i dag. Han overvejer derfor at lukke de 6 decentrale lagre og bygge et nyt stort centrallager ved virksomhedens hovedsæde i Aarhus.
ZIPPER A/S benytter eksterne vognmænd til transport af lynlåsene ud til kunderne. Virksomheden har ca. 10.000 faste kunder, som får leveret lynlåse minimum en gang om måneden. De eksterne vognmænd benytter samtransport, hvilket nedbringer omkostningerne pr. kørt km., men til gengæld kan kunderne kun få leveret varer på faste ugedage.
Logistikchefen overvejer i forbindelse med ændring af lagerstrukturen at etablere egen distributionsafdeling. ZIPPER A/S forventer, at det årlige kørselsbehov vil være 2.500.000 km. Virksomhedens nuværende distributør tager kr. 8,00 pr. kørt km.
Ved etablering af egen distributionsafdeling forventes de omkostninger, der varierer med kørselsomfanget, at udgøre kr. 5,00 pr. kørt km. Egen distributionsafdeling kræver indkøb af 10 små lastbiler og ansættelse af 10 chauffører. Der forventes følgende årlige kapacitetsomkostninger til distributionsafdelingen:
Løn til chauffører, kr. | 4.500.000 |
Forrentning og afskrivning på lastbiler, kr. | 2.700.000 |
Reparation og vedligeholdelse af lastbiler, kr. | 1.500.000 |
Administrative omkostninger, kr. | 450.000 |
Spørgsmål 4.1 - 4.4
4.1 (4 %)
Redegør for de fordele ZIPPER A/S vil opnå ved at ændre lagerstruktur.
4.2 (4 %)
Vurder, om det vil være lønsomt for ZIPPER A/S at etablere egen distributionsafdeling.
De nødvendige informationer findes i bilag 6
4.3 (4 %)
Beregn det årlige kørselsbehov, hvor omkostningerne pr. år ved ekstern transportør og egen distribution vil være lige store.
4.4 (5 %)
Diskuter, om den logistiske effektivitet forbedres, hvis ZIPPER A/S etablerer egen distributionsafdeling.